Selamat datang ke hamtaro's blog.

Sunday 23 September 2012

take a break #2

dah bajet ko bloger bersiri la ni. pakai no 2 bagai....

heeeeeee =)

sesekali nak bajet ape salahnya. blog sendirikan.
hai readers and blogwalking..dah start study weekkkkkkk yahoooooo.

jangan nak yahooooo sangat. baca buku isnin depan dah start..

ye...sat lagi saya baca. entry ni lebih untuk sambungan kepada entry lepas. kan saya ade kata kata2 seorang lecture tu. ingat? kalo tak sekerol je kebawah tahu la kebenda yang saya merapu ni.  pada akhir kelas tu dia cakap macam ni..

saya nak semua student saya tutup aurat, kalo pakai tudung make sure you cover 'that part', kalo boleh pakai hand sock sekali...aurat perempuan adalah seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan, dan satu lagi jangan pakai baju ketat.

this is a real teacher for me. bukan setakat duniawi je kejar, akhirat pon kene kejar jgk.  benda yang kita nampak salah kita kene tegur. dan sebagai student, mesti saya agak macam "biar betul dia cakap macam ni" tapi at the same time saya tabek spring 100x dan LIKE 1000 untuk ni.....

ala... aku biasa jugak dengar lelaki tegur macam ni. apa yang kecoh sangt sampai nak post dekat blog

memang ni perkara biasa. tapi for me, this is the first time. pernah la ade dengar tapi kebanyakkanya dari ustaz bukan dari seorang lecture lelaki muda yang biasa. tiba-tiba saya berfikir sejenak tentang kata-kata seseorang lelaki ni..

lelaki ni dia memang mempunyai sikap tak amik kisah.....

yeke?.... sekarang sudah terbukti. tak semua. mana yang macam lecture saya ni..dia jenis yang ambik kisah


sebagai konklusinya...tak kisah la siapa yang menasihat.  tutup aurat tu adalah perkara wajib bagi semua. tutup la walau terpaksa..kerana orang tua-tua cakap, asal bisa tegal biasa.  jangan jadikan alasan yang anda tidak bersedia. sedangkan kita tahu hukum Allah kita wajib diikut.

ala bukan semua orang yang tutup aurat tu baik..

memang la tak semua yang tutup aurat tu baik. ade ke sign dekat mana-mana tudung yang tulis "saya baik bila saya pakai tudung". baik buruk seseorang tu, kita biarkan Allah yang maha adil tentukan.  kita manusia yang sangat lemah dan banyak kekurangan. nak buat ape judge orang sedangkan kita tahu diri kita banyak lagi yang perlu dibaiki. kalo anda tengok ade perempuan yang pakai tudung tu jahat, satu je yang anda kene ingat...dosa dia tutup aurat dah lepas. dosa anda?

saya bukannya baik sangt nak menasihat orang. tapi sedangkan seorang insan yang bernama Adam peka dengan Hawa di sekelilingnya kenapa kita tak peka dengan diri kita sendiri.  saya pon masih lagi sedang memperbaiki diri. dan teguran lecture saya tu membuat saya sedar akan kelalai saya.

Assalamualaikum...=)

No comments:

Post a Comment